יום שלישי, 22 בנובמבר 2011

תגובה לטור דעה של נחמיה שטרסלר.


כל כך הרבה זבל ושטויות נכתבים בהקשר למאבק הרופאים, שבאמת אי-אפשר להתייחס לכולם, אבל לפעמים אין ברירה. להלן מכתב ששלחתי לנחמיה שטרסלר. אחד הדברים המתסכלים מלבד האכזבה מהתנהלות המדינה וביהמ"ש, יש לי גם אכזבה קשה מהתנהלות התקשורת, שנראה שהיא פשוט מקריאה מאי-מיילים שהאוצר שולח, בלי שום תחקיר ובלי בכלל לטרוח לדבר עם רופאים.

למר שטרסלר שלום,
ברצוני להביא בפניך אי-דיוקים בוטים בטור הדעה שלך מתאריך ה-22.11 "צדק חברתי לגליל ולנגב"

1. חוסר האמת הגסה ביותר - הוא הנתון כאילו מתמחים מקבלים 450-600% משכר שעה. לפי ההסכם (http://www.ima.org.il/Ima/FormStorage/Type7/OnCall.pptx) שכר מתמחה לתורנות כיום הוא 1094 ש"ח במרכז. אורך תורנות הוא 18 שעות (משעה 16:00 לפחות עד 10:00 למחרת). יוצא מכך ששכר השעה הממוצע לתורנות הוא 60 ש"ח. הדבר משקף בסביבות 225%, גם אם מחשבים משכר שעה זעום של 27 ש"ח. על טעות גסה זו אני מצפה שתפרסם התנצלות. להבא אני מקווה שתבדוק את השקרים שפקידי האוצר שולחים בפמפלטים שלהם.
2. "מעניק לרופאים תוספת שכר ממוצעת של 47%" - הציטוט של האחוז זו עלות מרכיב השכר לעומת ההסכם הקודם, ממש לא תוספת השכר הממוצעת לרופא. אפשר לצפות בפריסה כאן, היא כוללת הרבה תוספות לא ישירות בכלל למשכורת רופא.
# "הוא יוצא משלושת בתי החולים הגדולים שבמרכז: איכילוב, שיבא ורמב"ם" - לא. גם מאיר ובילינסון, ובמידה לא פחותה גם בפריפריה. משיחות רבות עם קולגות שלי בפריפריה התרעומת על ההסכם לא פחותה מהמרכז, ההבדל קיים בכמה מישורים - איומים ישירים על מתמחים ומומחים לא לקחת חלק בפעילות נגד ההסכם או שלא יעבדו בקופ"ח (קהילה או בי"ח) לעולם, העובדה שיש מיעוט של מתמחים גם כך בפריפריה, והעובדה שרבים בפריפריה גם כך קיבלו כבר מענקים ותלויים בהם, או עובדים של קרן מחקרים ולכן לא יתפטרו גם כך. בניגוד למה שהאוצר חושב והתקשורת מפמפמת, רוב מוחלט של הרופאים מתנגדים להסכם וחושבים שהוא בכייה לדורות.
# "אבל זה צודק, כי במרכז אפשר לזכות במשכורת שנייה ב'תאגיד הבריאות' או ב'קיצור תורים'. אפשר לתת ייעוץ או לעבוד בקופות החולים, או לפתוח פרקטיקה פרטית." - כל הדברים האלה קיימים כמובן בפריפריה ואין כל שוני - למעט 'קיצור תורים' שאין לי מושג מהו. הרעיון במתן תוספת משכורת הוא למשוך רופאים לפריפריה, לא "לפצות" אותם על היעדר משכורת נוספת. המטרה היא שרופאים ישתכרו בכבוד ממשכורת אחת - כלומר עבור 180 שעות. בנוסף מי שמתנגד להסכם לא מתנגד לתוספות לפריפריה והדבר הוצהר בבירור.
# "כתוצאה ממנה מתמחה במרכז הארץ שמבצע שש תורנויות בחודש, משתכר כיום 16,694 שקל ברוטו בממוצע" - משכורת של מתמחה משתנה מאוד בתלות באיזו תורנות הוא עושה (מיון\מחלקה) ומתי (חול\שישי\שבת), ואני לא יודע מי מנפיק את הנתונים, אבל אני בספק אם הוא נכון. מהיכרותי, מדובר בלפחות 2000 ש"ח פחות למס' תורנויות זה.
# "וזה המקסימום שהמדינה יכולה לתת" - נו, באמת. אתה ממש לא מאמין בזה.

עלי לציין שמרכיב השכר הוא בעייתי בעיקר עבור מומחים צעירים (צעיר = בן 36-45) שיצאו מקופחים ביותר מההסכם, ובטח לא עבור מומחים ותיקים או מנהלי מחלקות, שבאופן קונסיסטנטי נהנים מהעלאות של כל הסכם. המתמחים גם מקבלים שכר זעום יחסית להשקעתם בעבר ובהווה, אבל המצוקה האקוטית שלהם היא עומס העבודה ותנאיה - שעליהן אין שום מענה בהסכם: 1000 תקנים זה לעג לרש לעומת המצב של מע' הבריאות היום, ואין עוד התייחסות לכך כלל. בנוסף אין מנגנוני אכיפה כלל, ורוב הסיכוי שאף אחד מהתקנים לא יגיע, כמו שהאוצר מיסמס זאת ב-10 שנים האחרונות.
זו רשימה חלקית ביותר ואפילו לא מתקרבת לכסות את הבעייתיות בהסכם או הנזק שעלול להיגרם למערכת הבריאות בשנים הקרובות. 

תגובה 1:

  1. קיצור תורים = קצ"ת = ססיות. רק במחלקות שמבצעות פעולות. מדובר בפעולות שמתבצעות החל מהשעה שתיים בד"כ ועליהם מקבלים תשלום לפי מס' הפעולות שבצעת. כמובן שזה גם קיים בבתי החולים בפריפריה.

    השבמחק